پردازنده‌های نسل ۱۰ اینتل که تحت عنوان کامت لیک اس شناخته می‌شوند قرار است به زودی راهی بازار شوند. اما در حالی که خود اینتل حرفی از آن‌ها به میان نیاورده، جزئیاتی از عملکرد یکی از این پردازنده‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد Core i7-10700KF همان پردازنده‌ای است که اینتل را در نبرد برابر AMD پیروز می‌کند!

آخرین اطلاعاتی که از افشاگری با نام کاربری TUM_APISAK@ در توییتر منتشر شده، پردازنده اینتل Core i7-10700KF را نشان می‌دهد که در بنچمارک SISoftware امتیاز ۲۹۴.۳۳GOPS را بدست آورد و این یعنی ۲۹۴.۳۳ گیگابایت فعالیت در هر ثانیه توسط این پردازنده انجام می‌شود. برای مقایسه می‌توانید پردازنده Ryzen 7 3800X را در نظر داشته باشید که در بنچمارک یاد شده امتیاز ۳۰۸GOPS را بدست آورد!

پردازنده اینتل i7-10700KF به ۸ هسته سخت‌افزاری و ۱۶ رشته مجهز شده و میزان کش سطح سوم آن نیز به ۱۶ مگابایت می‌رسد! گفته می‌شود این پردازنده در حالت پایه فرکانسی ۴ گیگاهرتزی دارد که در حالت بوست به ۵.۳ گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد.

البته این پردازنده اگرچه پاسخ بسیار خوبی به نماینده‌های قدرتمند و خوش قیمت AMD خواهد بود اما همچنان نمی‌تواند آن‌ها را پشت سر بگذارد. AMD پیشرفت سریع و عجیبی در بخش پردازنده مرکزی داشته و توانست با صبر و حوصله زیاد بعد از چندین سال از حیث فناوری پردازنده، اینتل را شکست دهد. این مسئله را می‌توانید به وضوح در نبردی که امروز بین دو شرکت برقرار است مشاهده کنید؛ AMD در فکر ساخت پردازنده‌های ۵ نانومتری است و محصولات فعلی خود را با لیتوگرافی ۷ نانومتری راهی بازار کرده ولی اینتل همچنان روی لیتوگرافی ۱۴ نانومتری متوقف شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: