در حالی که کارشناسان فناوری نگرانی‌های خود را در مورد خطرات هوش مصنوعی مطرح می‌کنند، یک قانون اتحادیه اروپا در حال کار است تا از حقوق دیجیتال بدون سرکوب نوآوری در هوش مصنوعی محافظت کند. در ادامه همراه ای جی شاپ باشید

از خانه تا حمل و نقل، فرهنگ تا پلیس – فناوری هوش مصنوعی (AI) زندگی روزمره ما را متحول می کند.

 

کارشناسان حقوق هشدار می دهند که این افزایش هزینه های قابل توجهی را به همراه داشته است:

تضعیف حریم خصوصی ما، ریشه یابی تعصبات اجتماعی، و ایجاد سیستم های مبهم که فاقد مسئولیت هستند.

قانونگذاران اروپایی پس از رای گیری سخت در روز پنجشنبه که در آن پیش نویس قانون سخت گیرانه تر، همچنین به عنوان قانون هوش مصنوعی شناخته می شود، یک قدم به تصویب قوانین جدیدی برای تنظیم ابزارهای این تکنولوژی مانند ChatGPT نزدیکتر شدند.

ما با پنج کارشناس فناوری در مورد آنچه که برای حقوق دیجیتال در خطر است صحبت کردیم:

 

سارا چندر – مشاور ارشد سیاست، حقوق دیجیتال اروپا (EDRI)

ما شاهد استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی برای نظارت و شناسایی افراد در فضاهای عمومی، ارزیابی خطر ارتکاب جرم و کلاهبرداری رفاهی، تسهیل عقب‌نشینی غیرقانونی در مرزها و تسهیل تصمیم‌های تبعیض آمیز در دسترسی به آموزش و اشتغال هستیم.

ما به ممنوعیت مضرترین استفاده از سیستم های هوش مصنوعی، از جمله پلیس پیش بینی، و ممنوعیت کامل شناسایی بیومتریک از راه دور در فضای عمومی (مانند تشخیص چهره) نیاز داریم.

هنگامی که از سیستم هوش مصنوعی پرخطر استفاده می شود، باید پاسخگویی و شفافیت وجود داشته باشد تا عموم مردم از این استفاده ها و نحوه تأثیرگذاری آنها بیشتر آگاه شوند و مردم باید مکانیسم های قانونی داشته باشند تا بتوانند سیستم های هوش مصنوعی مضر را به چالش بکشند. “

 

ویکتوریا آدلمانت – مدیر پروژه دولتی رفاه دیجیتال و حقوق بشر، دانشگاه نیویورک

“شفافیت برای مجریان قانون مشکل ساز است، زیرا یکی از کاربردهای واقعا بزرگ و مشکل ساز این فناوری در اینجا اتفاق می افتد در حالی که ما می دانیم که سیستم های تشخیص چهره برای افراد رنگین پوست دقت بسیار کمتری دارند. و بنابراین منجر به دستگیری های غیرقانونی شده است. و از این دست اتفاقات

پس بنابراین اتحادیه اروپا ممکن است اولین کسی باشد که تلاش بسیار جامعی را در زمینه مقررات هوش مصنوعی انجام می دهد. اما در واقع، مقررات هوش مصنوعی برزیل به طور همزمان اتفاق می افتد و چین قبلاً چندین قانون متفاوت را نیز در این حوزه تصویب کرده است.

 

VIRGINIA DIGNUM – استاد هوش مصنوعی مسئول، دانشگاه Umea، سوئد

«چالش اصلی دشواری استفاده هوش مصنوعی است…استفاده بیش از حد هوش مصنوعی برای اهداف نظارتی می‌تواند سازمان‌ها را به جایگزینی برخی روش‌ها با روش‌های دیگر سوق دهد، فقط برای اینکه خارج از محدوده قانون باشد…استفاده ناقص هوش مصنوعی هم خطر دارد. شبیه تلاش برای تنظیم «جادو» است.!

اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، یک پله برای نوآوری است، نه یک مانع. زمینه بازی برابر برای سازمان‌های مختلف فراهم می‌کند و از همه مهمتر نشان‌دهنده نوع نوآوری است که واقعاً مهم است.”

سباستیانو تافلتی – دبیر کل اتحادیه اروپایی دیجیتال SME

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا دو راه دارد که می تواند بر SME ها تأثیر بگذارد. از یک طرف می تواند اعتماد مصرف کنندگان را به سیستم های هوش مصنوعی به طور قابل توجهی افزایش دهد و باعث تولد یک صنعت پر جنب و جوش انسان محور و اروپایی شود.

از سوی دیگر، می‌تواند هزینه‌های انطباق را بر SMEها تحمیل کند، که به این معنی است که بازار تحت تسلط شرکت‌های بزرگ خارجی، عمدتاً از ایالات متحده و همچنین چین خواهد بود. به همین دلیل مهم است که آن را به درستی انجام دهید.

قوانین اتحادیه اروپا اغلب رویکردی را اتخاذ می‌کند که برای همه مناسب است، اما این در هنگام تنظیم فناوری‌های سریع که توسط بازیگران غالب بازار کنترل می‌شوند، بی‌اثر است.»

 

شکست اسطوره بازی Go، «لی سیدول» (Lee Sedol) توسط هوش مصنوعی AlphaGo

 

مارک براکل – مدیر سیاست، موسسه آینده زندگی

“سرعت تغییر قطعا یک چالش بزرگ است. شما ضمیمه 3 (در قانون هوش مصنوعی) را دارید که تمام برنامه های پرخطر را فهرست می کند و اگر چیزی در آن ضمیمه به اضافه چند اخطار ذکر شده باشد، باید تعدادی را رعایت کنید. الزامات پرخطر و با این حال به روز نگه داشتن این لیست قطعاً یک چالش خواهد بود.

وقتی صحبت از سیستم‌های هدف عمومی مانند مدل‌های زبان بزرگ (مانند ChatGPT) می‌شود، به ده‌ها یا صدها برنامه کاربردی راه پیدا می‌کنند. برخی از آنها در آن لیست پرخطر قرار خواهند گرفت و برخی دیگر قرار نخواهند داشت.”

ChatGPT – تولید کننده متن OpenAI

به طور کلی، قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا می‌تواند با ایجاد قوانین و استانداردهای واضح برای سیستم‌های هوش مصنوعی که شفافیت، مسئولیت‌پذیری و نظارت انسانی را در اولویت قرار می‌دهند، تأثیر مثبتی بر حقوق دیجیتال در اروپا داشته باشد.

با این حال، تبیین و اجرای این قوانین برای اطمینان از حفاظت از حقوق دیجیتال در عمل بسیار مهم خواهد بود.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا احتمالاً تأثیری فراتر از اروپا خواهد داشت، زیرا شرکت‌هایی که در مناطق دیگر فعالیت می‌کنند در صورت ارائه محصولات یا خدمات با این تکنواوژی در اتحادیه اروپا ممکن است نیاز به رعایت مقررات داشته باشند. این بدان معنی است که این مقررات می تواند به طور غیر مستقیم بر توسعه و استقرار سیستم های هوش مصنوعی در سطح جهانی تأثیر بگذارد.

باید صبر کرد و دید که چگونه هوش مصنوعی و انسان با یک دیگر کنار خواهند آمدو آیا این مثل همیشه انسان است که با قوانین خود همه را کنترل میکند یا خیر

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: