سال ۲۰۱۱ گوشی‌ هوشمند موتورولا آتریکس با سنسور اثر انگشت روانه‌ی بازار شد و رفته‌رفته به جایی رسیدیم که امروزه حتی در گوشی‌های هوشمند رده‌پایین هم از سنسور یاد شده استفاده می‌کنند. دارندگان گوشی‌های هوشمند تفکرات مختلفی در مورد سنسورهای بیومتریک در این دستگاه‌ها دارند و برخی حتی دلیلی برای به‌کار گرفتن سنسور اثر انگشت در گوشی‌های هوشمند ندارند. در هرحال به‌نظر می‌رسد جدا از تفکری که کاربران گوشی‌ها دارند، تولیدکنندگان مختلف برای احراز هویت و باز کردن قفل دستگاه از چنین سنسورهایی در محصولات خود بهره می‌برند و بسیاری از کاربران به شدت به استفاده از آن عادت کرده‌اند.

اما هم‌اکنون در حال ورود به عصر جدیدی هستیم که قرار است از روش‌های دیگری برای شناسایی هویت کاربران در گوشی‌های هوشمند استفاده شود. به عنوان مثال تا‌کنون خبرهای بسیار زیادی در مورد دوربین جلویی آیفون ۸ منتشر شده که نوید یک روش انقلابی در استفاده از سنسورهای بیومتریک را در گوشی‌های آینده می‌دهد. تحلیل‌گر معروف مینگ‌چی کو اعلام کرده که دوربین جلویی آیفون بعدی اپل امکان تشخیص چهره را دارد و همین امر به اپل امکان حذف سنسور اثر انگشت را از گوشی‌های هوشمندش می‌دهد. با توجه به شایعات و گزارش‌های اخیر، گفته می‌شود که آیفون بعدی اپل که در دهمین سالگرد تولید این محصول معرفی خواهد شد، از یک نمایشگر با حاشیه‌ی بسیار کم بهره خواهد برد به‌طوری‌که پنل جلویی دستگاه به‌طور کامل با صفحه‌نمایش پوشش داده شده و علاوه بر این دکمه‌ی هوم از این محصول حذف خواهد شد. علاوه بر این گفته می‌شود در آیفون بعدی اپل سیستم تشخیص چهره به‌طور کامل جایگزین سنسور تاچ‌آی‌دی خواهد شد یا اپل در کنار ارائه قابلیت تشخیص چهره، از سنسور اثر انگشت در زیر نمایشگر بهره خواهد گرفت.

حالا ظاهرا سامسونگ هم تصمیم گرفته تا از به‌کار گرفتن سنسورهای اثر انگشت در محصولات بعدی‌اش خودداری کند. یکی از کارمندان سامسونگ توییتی در این مورد منتشر کرده مبنی بر اینکه سنسور اثر انگشت به طور حتم از میان برداشته خواهد شد. اما گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس از سنسور یاد شده بهره خواهند برد و علاوه بر این گفته می‌شود این دو دستگاه به سنسور تشخیص عنبیه‌ی چشم هم مجهز خواهند شد. در هرحال گزارش جدیدی در این رابطه منتشر شده که اعلام می‌کند سنسور تشخیص عنبیه عملکرد سریعی ندارد و همین امر احتمالا باعث خواهد شد تا سامسونگ از سیستم تشخیص چهره در پرچمداران بعدی خود استفاده کند. در خبرهای مختلف گفته شده که سیستم تشخیص چهره می‌تواند در ۰.۰۱ ثانیه عملیات تشخیص هویت را انجام دهد.

با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد چرخه‌ی تغییر سنسورهای بیومتریک گوشی‌های هوشمند از مدتی قبل آغاز شده است. در این زمینه سنسور تشخیص عنبیه‌ی چشم نیز هدفی همانند سنسورهای اثر انگشت را دنبال می‌کند و هدف تولیدکنندگان از قرار دادن این ویژگی، راحت‌تر کردن عملیات احراز هویت در گوشی‌های هوشمند است. در نهایت با توجه به توییت یاد شده، احتمال دارد در سال ۲۰۱۸ شاهد عرضه‌ی اولین گوشی‌ هوشمند بدون اثر انگشت سامسونگ به بازار باشیم.

به نظر شما استفاده از سنسورهای دیگر به جای سنسور اثر انگشت با استقبال کاربران مواجه خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: